خانه » مقالات » آثار شاگردان استاد » اندیشه‌های پنهان18(صفات خدا: حضور، علم، حکمت)

اندیشه‌های پنهان18(صفات خدا: حضور، علم، حکمت)

حـضـور

و ادامه‌ى این احاطه، حضور است، شهود است، همراهى او با تمامى هستى است.

«هو فی الاشیاء على غیرِ مُمازَجَهٍ خارجٌ منها على غیرِ مُبَایَنَهٍ»؛ او درهر چیزى هست؛ نه به این معنا که با آن شىء تمزیج شده باشد و حد و مرز و ماهیت آن را پذیرفته باشد، و خارج از هر شیئى است؛ نه به این معنا که از آن شىء جدا باشد و غایب باشد و حضور نداشته باشد.

(هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ)[1] ؛ او با تمامى شما حضور دارد، در حالى که با این حضور، محدود نمى‌شود، که حضور نتیجه‌ى نامحدودى اوست.

او با وجود شما حضور دارد، نه این که با حدود شما محدود بشود.

او حدّ تشبیه و حدّ تعطیل را ندارد؛ نمى‌توانى بگویى با سیب، خدا نیست که خدا را محدود کرده‌اى و چیزى جز او را باور کرده‌اى و این با توحید نمى‌سازد و نمى‌توانى بگویى که این سیب، خدا است که خدا را با حدود سیب محدود ساخته‌اى. او با وجود هر چیزى هست و از حدود هر چیزى جداست.

عـلـم

و نتیجه‌ى این حضور، همان آگاهى و علم و سمع و بصر و نظارت و رؤیت است. با این توضیح تمامى این کلمه‌ها، مفهوم مى‌شوند و از محدودیت‌ها جدا مى‌شوند.

علم خدا به آینده و گذشته، از قبیل علم انسان نیست که از آثار و علایم و یا انعکاس‌ها و استنباط‌ ها به دست آمده باشد. علم او، حضور اوست. و این علم حضورى، نتیجه‌ى احاطه و نامحدودى اوست.

وقتى او در همه جا حضور داشت در نتیجه، نسبت به هر شیئى علم دارد؛ (أَنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیمٌ)[2] . 

حکمت

نتیجه‌ى حضور و آگاهى، حکمت اوست. او هر چیزى را در جاى خودش مى‌گذارد، که به این جایگاه آگاه است. و هیچ شتاب و محدودیتى هم جلوگیر او نیست. این است که تقدیر و تنظیم و تدبیر دارد و هر کارى را در جاى خود مى‌گذارد.



[1]. حدید:4.

[2]. انفال:75.

0 0 رأی
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
ایمیل برای
0 نظرات
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x
اسکرول به بالا