خانه » مقالات » آثار شاگردان استاد » اندیشه‌های پنهان26(قانون تبدیل)

اندیشه‌های پنهان26(قانون تبدیل)

با توجّه به این شناخت که داده‌ها ملاک امتیاز و ارزش نیستند، بلکه مسئولیت ساز هستند، بخل انسان و حرص او و طمع او و حسد او و کبر و غرور و عُجب او مداوا و تبدیل مى‌شود؛ زیرا بخیل کسى است که نعمت را در خود نگه مى‌دارد اما وقتى انسان فهمید این نعمت مسئولیت دارد، باید آن را در جایگاه خودش خرج کند؛ مانند کارمند بانکى که صدها میلیون به او سپرده باشند. او این پول‌ها را براى خود نگه نمى‌دارد بلکه هر چه سریع‌تر آن‌ها را در جایگاه خود رد مى‌کند.

با همین استدلال، حرص انسان نیز مداوا مى‌شود؛ مانند همان کارمند بانک که هیچ وقت حرص نمى‌زند که پول بیشترى به او بسپارند. حرص یعنى حالتى که انسان دوست دارد نعمت‌ها را جمع آورى کند. هم‌چنین طمع انسان مداوا مى‌شود. طمع یعنى طلب نعمت. آن کارمند طمع ندارد که پول به من بسپارید. هم‌چنین حسد انسان مداوا مى‌شود. حسود کسى است که از این که نعمتى را در دست دیگرى ببیند، ناراحت مى‌شود.

به عنوان مثال، کارمند بانکى که امروز پولى به او نسپرده باشند، نسبت به کارمند دیگرى که به او پول فراوانى سپرده باشند، حسادت نمى‌ورزد و تازه خوشحال هم مى‌شود.

و متکبر کسى است که تکیه گاهى از امکانات و نعمت‌ها دارد و به همین خاطر زیر بار حق نمى‌رود و بر حکم حق، سرکشى مى‌کند. اما این کارمند بانک، دیگر بر حکم رئیس خود سرکشى نمى‌کند و به خاطر پولى که در دستش است کبر نمى‌ورزد.

و آدم مغرور کسى است که فریب نعمت‌ها را خورده و امکانات و داده‌ها را ملاک افتخار گرفته، که باز در مثال فوق مى‌بینیم که آن کارمند غرورى بر نمى‌دارد و این به خاطر شناختى است که از مسئولیت خود نسبت به امکانات و داده‌ها دارد.

و آدمى که نعمت‌ها را از خود خیال مى‌کند و نسبت نعمت را از مُنعم مى‌بُرد و از ولىّ نعمت رو برمى‌گیرد، چنین آدمى گرفتار عُجب شده است، که در مثال فوقْ کارمند بانک، امکانات و داده‌ها و نعمت‌ها را از خود نمى‌بیند و… در نتیجه گرفتار عُجب نمى‌شود و به جاى عُجب و کبر و غرور، داراى خضوع و خشوعى مى‌شود که نکند از عهده‌ى مسئولیت به درستى بر نیاید.

این گونه است که یک غریزه و سیئه با شناخت و با عشق و ایمان ترکیب مى‌شود و تبدیل به حسنه مى‌شود؛ (…یُبَدِّلُ اللّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ…)[1] .

 

 

 


 



[1] . فرقان: 70.

0 0 رأی
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
ایمیل برای
0 نظرات
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x
Scroll to Top