خانه » سخنرانی شاگردان » تمامیت حجت- شب بیست و یکم رمضان 1393

تمامیت حجت- شب بیست و یکم رمضان 1393

توضیح: فایل صوتی و خلاصه نکات زیر مربوط به سخنرانی استاد غنوی در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان امسال در مشهد مقدس است که در جمع علاقمندان به اندیشه های استاد صفائی ایراد شده است.

 

– در شب قدر ما به دعا و تضرع می پردازیم و ولیّ و حجت خدا به تقدیر و تنظیم و تنظیم امور سال آینده.

– در شب قدر ما تصمیم می گیریم که افق آرزوهای ما کجا باشد. در این شبها می توان کارهای نشده و راههای نرفته را جبران کرد.

– امام به عنوان امام در جامعه مسئولیت و تکلیفی دارد که درعصر غیبت هم وجود دارند. چرا که از همان اصول و خط مشی های دوران حضور تبعیت می شود با امکانات بیشتر.

– ناشناخته بودن حجت در عصر غیبت به جهت محدودیت شرایط استفاده از نسب، حسب و جایگاه اجتماعی باعث تغییر در تعامل امام و مسلمین می شود. از طرفی باعث حاضر شدن بصورت ناشناس و امکان تشرف دیگران در مواقع حساس و همچنین عدم توانائی دشمن در به حساب آوردن آن در برنامه ریزی می شود.

– غیبت امام عصر از کودکی آغاز می شود تا زمان غیبت، همه نواب و وکلای حضرت از دنیا می روند و امام بصورت کامل ناشناس می شود.

– حفظ و توسعه میراث نبوی (جریان هدایت) مهمترین وظیفه امام است.

– امام باید جامعه را به بلوغ اجتماعی برساند؛  یعنی مردم از بینات، کتاب و میزان برخوردار باشند تا امکان انتخاب داشته باشند.

– وقتی امر دائرمدار انتخاب انسانِ مختار شد دیگر صحبت از زمان بی معناست؛ انسانها می توانند همراه بشوند یا همراه نشوند.

– اصلاح انگیزه ها و رفع غفلت ها، انحراف ها و … که رکود و کندی حرکت جامعه را به دنبال دارد بر عهده امام است.

– بر اساس روایات شیعه، امام غائب، امام برکنار و در حاشیه نیست بلکه اوست که عهده دار امور است. همچنین حضرت حجت را به خورشید پشت ابر و یا از جهات مختلف به انبیاء تشبیه کرده اند. مثلا شباهت حضرت حجت با حضرت یوسف در پنهان بودن در عین حضور است.

– شأن خدا این نیست که انسان را خلق کند و حجتی برای هدایت او نفرستد و ظلم به خداست که فکر کنیم خدا حجتی را فرستاده اما راهی برای بهره مندی انسان ها از او نگذاشته باشد.

– سیره ی شیعه در پذیرش امامت و نیابت تغییر کرده است؛ توقع مان را پائین آورده ایم و حاضریم پای صحبت هرکسی که ادعای نیابت کرد بشینیم درحالیکه در زمان ائمه به این راحتی حتی امامت امام پذیرفته نمیشد.

0 0 رأی
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
ایمیل برای
0 نظرات
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x
اسکرول به بالا