خانه » فعالیت و برنامه‌ها » نشست‌های علمی » جلسات تبیین و نقد آثار استاد- اهداف و زمینه های قیام امام حسین(ع)

جلسات تبیین و نقد آثار استاد- اهداف و زمینه های قیام امام حسین(ع)

سؤال: استاد در کتاب عاشورا بعد از نقد سه نظری که درباره هدف این حرکت ذکر شده نظر خود را بیان می کنند که مبهم است زیرا هم آن سه را شامل می شود و هم در محوریت آن سه خدشه وارد می کند ؟

اهدافی در حد حکومت – امر به معروف و نهی از منکر- شفاعت و شهادت

بیعت ده سالۀ امام با معاویه و نپذیرفتن آن در زمان یزید؟

راه افتادن امام به سوی کوفه از راه اصلی با خانواده که هیچ نشانی از قیام نمی دهد؟

علم امام به کشته شدن و حتی پیش بینی آن در وصیت نامۀ معاویه به یزید؟

سابقه برخورد مردم عراق با ائمه؟

مصادره اموال کاروان خراج یزید(تضاد با نظر امر به معروف)؟

در راه کوفه خبر شهادت مسلم داده می شود ولی امام برنمی گردد و خبر را به یاران می گوید که باعث تزلزل و برگشت برخی شد؟

در برخورد با حر می گوید بگذارید بر می گردم به حجاز، در همان جا امربه معروف می کرد چرا راه افتاد و حالا می خواهد برگردد؟

با شدت قتال و سخت کشتن و کشته شدن در لحظات آخر عمر می گوید اگر رهایم کنید آرام می گیرم (تضاد با نظر شهادت)؟

یزید اگر متقی هم که بود باز غاصب بود یعنی اگر خوب می شد و با امام کاری نداشت و شراب و… هم نمی خورد و بد نمی کرد آیا امام باز او را تحمل می کرد(تضاد با نظر امر به معروف)؟

امام تا به حال امر به معروف و نهی از منکر را داشته ولی اینجا با قیام چه پیامی می رسانند؟ این سؤالات با این اهداف پاسخ نمی گیرد .

برای حکومت، عوض شدن تلقی مردم می خواهد و الّا استبداد می باید.

مهره و نیروی هماهنگ و کارآمد می خواهد و الّا باج باید داد.

اما تحلیل استاد:

هدف امام همان سازندگی و زمینه سازی برای تشکیل حکومت بوده تا انسانها به سطحی برسند که حکومت الله را خواهان و متحمل شوند که زمینه پذیرش آن توحید در درون است. اما با جریانات جدید و شروع یزید، امام ، قیام و خروج علیه طاغوت را انتخاب می کند امّا نه اینکه این قیام هدف امام باشد بلکه انتخابی است در میان ضرورتها و راههای موجود.

خروج امام با چهار اصل همراه است:

1)    عزت او: که همراه هدف هایش است و نمی تواند از آنها دست بشوید و به بیعتی بی سایه که جایی برای سازندگی او باقی نمی گذارد و آخر سر به خفه کشی می انجامد راضی شود.

2)    هدایت و روشنگری: و مکه را انتخاب می کند برای این روشنگری که مکه مرکز اسلام و جایگاه رسالت و محل تردد مسلمین است.

3)    نصرت: که دیگران(مؤمنین) از او طلب یاری کرده اند و او که به حدی از نصرت خدا رسیده نمی تواند بی تفاوت بنشیند.

4)    عدل و احسان اباعبدالله: که به بدها هم خوبی می کند و احسانی که در سطح وسیعی چه در یاران،اهل بیت،دشمنان و چه کوفیان و چه در ما آیندگان زمینه دارد. 

برای اطلاعات بیشتر نسبت به این اصول و رابطۀ آنها با یکدیگر به سی دی صفای دل 2 – اصول حاکم بر حرکت اباعبدالله – مراجعه شود.

 

0 0 رأی
رأی دهی به مقاله
اشتراک
ایمیل برای
0 نظرات
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x
اسکرول به بالا