خانه » فعالیت و برنامه‌ها » نشست‌های علمی » جلسات تبیین و نقد آثار استاد – نقش رسول در آزادی انسان

جلسات تبیین و نقد آثار استاد – نقش رسول در آزادی انسان

بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه ای از جلسه سه شنبه 1391/10/26


آیا انسان بدون حضور و دعوت رسول هیچ گونه آزادی و حرکتی ندارد ؟

آیا برای شناخت و درک تجلّی های خدا که در تمامی هستی دعوتی و درسی دارند لزومأ نیاز به رسول است ؟


انسان دو جبر فکر و عقل دارد فکر شناخت را می دهد(شناخت تازه تر و وسایل و ابزار جدید) و عقل بهترین را انتخاب می کند(این مرکب و شناخت را با مرکب و شناخت سابق می سنجد) بهترین هم که مشخص شد غریزه بهتر طلبی و تجمل طلبی و تنوع طلبی او را به حرکت وا می دارد. انسان اینگونه آزادانه از سوخت سابق آزاد می شود و جدید تر را انتخاب می کند . اگر این ترکیب در انسان نبود حتی آن شناخت از انسان، هستی و خدا در انسان شکل نمی گرفت.

این آزادی با شکل گیری عقل در بلوغ حاصل می شود و این نکته دقیق است که دوره تسویه‏ى انسان از بلوغ به بعد شروع مى‏شود، و این بلوغ را با بلوغ تقویمى و بلوغ اندام‏هاى انسان نباید اشتباه کرد. در این آیه هست: «حَتّى‏ اذا بَلَغُوا النِّکاحَ فَأِنْ آنَسْتُم مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا الَیْهِم اموْالَهم».

فکر با تدبر و توجه می تواند عقل را نور افشانی کند و رسول هم با تعلیم فکر و با طرح سوال، راه های جدیدی را نشان می دهد و ملاک سنجش را هم می دهد . انسان آزادی را اینگونه دارد و رسول با نشان دادن راه دوم این آزادی را به فرد می دهد تا در انتخاب دین یا پیش گرفتن راه پیشین آزاد باشد ولی این منافی با هدایت های دیگر نیست که منشأ آن انسان و ترکیب آن است که در صفحه 45 مسئولیت و سازندگی آمده «مسأله این است که ما به چاى‏ها، آجرها، درها و دیوارها، بیش از هر چیز فکر کرده‏ایم و خود را در زندان زندگى بسته‏ى خود محبوس ساخته‏ایم و در قبرستان تکرارها مدفون نموده‏ایم و باکمان نیست که پوسیده‏ایم و از دست رفته‏ایم و خودمان بزرگ‏ترین مجهول مانده‏ایم. اگر ما به خویش و به انسان‏ها به اندازه‏اى که به یک لیوان خالى فکر کرده‏ایم فکر مى‏کردیم، مى‏توانستیم در هر راه این گام‏ها را برداریم و در هر کلاس درس‏هایى بگیریم و درس‏هایى بدهیم و در این داد و ستد، بهره‏هاى بزرگى بدست بیاوریم.»

به گفته استاد انسان تشنه خدا است و این تشنگی نشان از معیت او با ما دارد که لقاء اول را همه با او داشته اند ، این تشنگی و طلب می تواند ما را به بن بست دنیا برساند و سوال هایی در ما سبز کند که هم زمینه ساز توجه و برداشت ها و هم عاملی است برای یافتن رسول. ما لم تکونوا تعلمون نمی توانستید بدانید نشان از توانایی انسان در کسب معارف می دهد.

وَ اصْطَفَى سُبْحَانَهُ مِنْ وَلَدِهِ أَنْبِیَاءَ أَخَذَ عَلَى الْوَحْیِ مِیثَاقَهُمْ وَ عَلَى تَبْلِیغِ الرِّسَالَهِ أَمَانَتَهُمْ لَمَّا بَدَّلَ أَکْثَرُ خَلْقِهِ عَهْدَ اللَّهِ إِلَیْهِمْ فَجَهِلُوا حَقَّهُ وَ اتَّخَذُوا الْأَنْدَادَ مَعَهُ وَ اجْتَالَتْهُمُ الشَّیَاطِینُ عَنْ مَعْرِفَتِهِ وَ اقْتَطَعَتْهُمْ عَنْ عِبَادَتِهِ فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیَاءَهُ لِیَسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یُذَکِّرُوهُمْ مَنْسِیَّ نِعْمَتِهِ وَ یَحْتَجُّوا عَلَیْهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ‏ الْعُقُولِ‏ وَ یُرُوهُمْ آیَاتِ الْمَقْدِرَهِ مِنْ سَقْفٍ فَوْقَهُمْ مَرْفُوعٍ وَ مِهَادٍ تَحْتَهُمْ مَوْضُوعٍ وَ مَعَایِشَ تُحْیِیهِمْ وَ آجَالٍ تُفْنِیهِمْ وَ أَوْصَابٍ تُهْرِمُهُمْ وَ أَحْدَاثٍ [تَتَتَابَعُ‏] تَتَابَعُ عَلَیْهِمْ وَ لَمْ یُخْلِ اللَّهُ سُبْحَانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ أَوْ کِتَابٍ مُنْزَلٍ أَوْ حُجَّهٍ لَازِمَهٍ أَوْ مَحَجَّهٍ قَائِمَهٍ رُسُلٌ لَا تُقَصِّرُ بِهِمْ قِلَّهُ عَدَدِهِمْ وَ لَا کَثْرَهُ الْمُکَذِّبِینَ لَهُمْ مِنْ سَابِقٍ سُمِّیَ لَهُ مَنْ بَعْدَهُ‏ أَوْ غَابِرٍ عَرَّفَهُ مَنْ قَبْلَهُ عَلَى ذَلِکَ نَسَلَتِ الْقُرُونُ و مَضَتِ الدُّهُورُ وَ سَلَفَتِ الْآبَاءُ وَ خَلَفَتِ الْأَبْنَاء 

فطرت و ساخت انسان، میثاق هایی دارد و تفاوت هایی را در خوبی و بدی  درک می کند . عقل دفینه شده نه اینکه خصلتش دفینه شدن باشد.

ما فضای بحث و نقد را برای کسانی که مُحکماتی دارند باز می گذاریم و هرگز به برداشت های خود اکتفاء نمی کنیم، لذا از حضور و نقطه نظرات شما خوانندگان استقبال خواهیم کرد .

0 0 رأی
رأی دهی به مقاله
اشتراک
ایمیل برای
0 نظرات
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Shopping Cart
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x
اسکرول به بالا