خانه » مقالات » آثار شاگردان استاد » شرح کتاب صراط (39)

شرح کتاب صراط (39)

فلسفه ارتباط بین دو مؤمن

نوع ارتباطی که بین برادران مؤمن برقرار است بسیار متفاوت است با روابط اجتماعی ما شرقی ­ها که مثلاً مهمان ­نوازیم، پرحوصله ­ایم و . . .  .ولی این قصّه، یک چیز دیگری است. یک حدیث عاشقانه است که بین عاشق­ های خدا برقرار می ­شود که حالا رابطه­ آن­ها با یکدیگر هم جوری است که به تعبیر روایت،‏ عین یک بدن هستند‏، یک مجموعه­ اند.

یک نفر تکی نیست، که حضرت رسول(ص) می‌فرمایند حالت برادرهای مؤمن نسبت به هم مثل یک بدن است که اگر جایی از آن مریض شد، بقیّه جاها هم مریض می ­شود. به تعبیر همین روایت، مؤمنین با هم یک حالت هم­راهی دارند که در شب‌بیداری، در تب، در درد و . . . همه بدن ما این احساسات را دارد.

نحوه ارتباط با اطرافیان

در روایتی دیگر می­ گوید – در قرآن هم هست- همه­ مردم بر ما یک حق دارند و آن حق هدایت است، همه آدم­ ها با هر ویژگی چه صاف و صوف و چه کج و با هر قیافه و شکل و ظاهری که دارند، قشر مذهبی اصلاً موفّق به ارتباط برقرارکردن با آن­ها نیستند، وظیفه ما این است که به آن­ها توجّه کنیم. باید یک­جوری با آن­ها ارتباط بگیریم، محبّت کنیم، توجّه ما را جلب کنند، حرف ­های ما را بشنوند، تا آرام ­آرام اثر بگذارد.

ارتباط پیامبران با اطرافیان

پیامبران خدا اوّلِ دعوت و صحبت­ ها­شان یک جمله دارند و به قومشان می­ گویند: < یا قَومِ … إنی أخافُ عَلیکُم عَذابَ یَومٍ عَظیمٍ(3)> این جمله از این جهاتی که عرض می ­کنم خیلی قابل دقت است. “یا قَومِ” یعنی “ای قومِ من”. می ­تواند پیغمبر خطاب به آنها بگوید: یا أیُّها النّاسُ، یا أیُّها . . . ولی پیامبر می‌گوید “ای قومِ من” این تعییر این ویژگی را دارد که دوستانه است، می­ خواهد بگوید که از روز قیامت بترسید، این جمله یعنی بترسید از عذاب روز قیامت. این دلسوزی و محبّت را نشان می­ دهد.

ببینید چه ارتباطی با مخاطب برقرار کرده است، یک ارتباط عمیق دوستانه و در این فضا یعنی فضایی گرم و صمیمی با مخاطب صحبت می ­کند. و قوم ­های مختلفی که با پیامبران بودند عده ­ای از آن­ها خشن بودند مثل فرعون، عده­ ای مفسد بودند مثل قوم لوط، ولی شروع پیامبران شروع خشنی نیست حتی سراغ فرعون می­ آید و می­ گوید می­ خواهی تو را هدایت کنم تا به پاکی برسی و به پروردگار برسی. با محبّت و دوستی حرف می ­زند، یعنی سعی می­ کند ارتباط و هدایت حتی در خصوص فرعون لطیف باشد و امکان انتخاب برای او فراهم باشد. اگر انتخاب خوب کرد و با ما همراه شد و ایمان آورد باید او را کمک کرد و آرام ­آرام هر آن­چه را که خودت داری به او هم انتقال دهی و به هر آن­چه رسیدی او را هم برسانی. این تعبیرات قرآن در سوره آل ­عمران است.

سنگ‌های بزرگ و عشقهای بزرگ‌تر

گاهی اوقات در ذهن آدم این مطلب می­ آید که این­ها کارها و بارهای بزرگی است و کار بزرگ نشانه انجام ندادن است و بار سنگ نشانه­ برنداشتن است و چطور می ­شود این­ها را انجام داد؟ جواب قشنگی ایشان داده که اگر این ریشه ­های ایمانی باشد این بارها سنگین نیست. ایشان تعبیر می­ کند که برای عاشق کارهایی که انجام می­ دهد سنگین نیست بلکه شیرین­ ترینِ کارهاست.

اگر برای ما سخت است از ضعف ایمان است، عشق نیست. مثلاً یک کاری که مادر می ­گوید او از انجام آن لذّت می ­برد و خودم هم لذّت می­ برم اگر چه کار سخت باشد. این به خاطر آن عشق به مادر است. حالا اگر عشق­ های آدم بر اساس یک ایمان به خدا باشد چه اتفاقی می­ افتد؟ حالا برادر مؤمن­ام را دوست دارم و وقتی برای او کار می ­کنم، احساس سختی نمی ­کنم. 

0 0 رأی
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
ایمیل برای
0 نظرات
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x
Scroll to Top