خانه » مقالات » کلاسهای آموزشی مؤسسه » چکیده کلاس محیطهای تربیتی

چکیده کلاس محیطهای تربیتی

توضیح: در نیمه اول ماه جاری، دوره آموزشی تربیتی ویژه گروه مطالعاتی بیناتِ موسسه مطالعاتی پژوهشی غرب شناسی زاهدان  متشکل از خواهران فعال در حوزه های فرهنگی و تربیتی، در موسسه لیله القدر برگزار شد. متن زیر، چکیده و خلاصه نکات مطرح شده در کلاس محیطهای تربیتی است که جهت اطلاع رسانی دوره وآشنائی با مباحث مطرح شده در این دوره عرضه می گردد؛ بدیهی است درج این مطالب به معنای طرح موضوع مورد بحث بطور کامل نخواهد بود.

چرا اثرات کارهای فرهنگی در کشور دیده نمی شود؟عیب کار از کجاست؟

نکته ی اول اینکه تربیت ها در کشور سطحی است،یعنی تربیت ها به باور نرسیده اند.باور یعنی تحول درونی روحیات.تربیت ها نباید احساسی باشند.

نکته ی دوم ناهماهنگی مجموعه های فرهنگی وخانواده هاست.

نکته ی سوم و اصلی ترین موضوع محیط زندگی است.وقتی محیط عوض می شود باید روش های تربیتی ما نیز عوض شود.

 

عوامل اثر گذار در تربیت:

 1-وراثت 2-خانواده 3-محیط

در حال حاضر اثرات محیط از خانواده هم  بیشتر است.

تقسیم بندی محیط های تربیتی:

1-محیط بسته 2-محیط متضاد(باز)

محیط بسته: محیطی است که اندیشه و فکر واحدی برآن حاکم است. مثل ابتدای انقلاب که تفکر انقلاب اسلامی قالب بود.

تربیت کردن کودک در این محیط کار سختی نیست. ویژگی کودک در این محیط آرامش بدون شک و تردید است.چراکه همه یک چیز را می گویند.قدرت محیط بسته آنقدر زیاد است که فکرهای مخالف جرأت حرف زدن ندارند.مثل ابتدای اسلام و محیط مدینه.

 

تهدیدها:

وقتی انسان ها به سن بلوغ و پرسشگری می رسندودچار استقلال طلبی می شونداگر مدیریت نشوند سر به عصیان می گذارند واز آموزش ها فرار می کنند.

روش تربیتی:

همه ی اعتقادات و اندیشه ها را از طریق آموزش میتوان انتقال داد.(محیط بسته تا زمانی امن است که همه جا بسته است به محض به وجود آمدن یک گوشه ی باز همه چیز عوض می شود.)

محیط متضاد:

محیطی است که درآن فکر واندیشه های مخالف (مختلف) در حد غلبه وجود دارد. مثل زمان حضرت امیر که دوتفکر(تفکرعلی(ع) و تفکرمعاویه)وجود داشت.جامع ی کنونی ما، جامعه ای متضاد است. بکی از دلایل آن تبلیغات و یارگیری فرق غیر اسلامی است.

ویژگی های کودک در محیط متضاد:

1-ناآرامی چراکه حرفهای متضادی می شنود

2ـبه دلیل آموزش های مختلف و حرفهای متضاد بد بین و سخت باور می شود

3ـ ازدیاد تنوع طلبی ناملایمات عاطفیرا بیشترکرده موجب می شود به لحاظ عاطفی نیز سرسخت و خشن می شوند .

تهدیدهای موجود در محیط متضاد:

1ـشبهه ها و فکرهای مخالف

2ـ نقادی ها(چرا نماز می خوانیم؟ چادر پوشیدن به شخصیت من توهین می کند؟…)

3ـ هجمه های برخوردی و رفتاری،دستورها و جبرها

4ـ مشکلات درونی مثل عادت ها و تعصب ها

روش های مورد استفاده ی جامعه ی ما برای تربیت

روش تحمیل محور(در خانواده های سنتی):عضوی از جامعه خواهان وقوع اتفاقی است و آن اتفاق می افتد.

روش اطلاعات محور(آموزش محور):محوریت  

آن بر مبنای دادن اطلاعات است.(اکثر مؤسسات از این روش استفاده می کنند.استاد میاد اخلاق درس بده،استاد میاد احکام درس بده.)

3ـ روش محبت محور(به آغوش گرفتن و به دوش کشیدن): ماهی دادن به جای ماهیگیری یاد دادن. در محیط متضاد باید به کودک ماهی گیری یاد داد.

4ـ روش تلقین محور(شعاری): این روش در مواقعی درست است ولی در کار تربیتی جواب نمی دهد،آسیب زیاد دارد. خیلی از هیئت ها با روش تلقین محور جلو میروند.

0 0 رأی
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
ایمیل برای
0 نظرات
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x
اسکرول به بالا