پرسش از محتوای آثار استاد

5 1 رأی
به این بخش امتیاز دهید
اشتراک
ایمیل برای
202 مطلب
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
پورآقا
مشتری
7 سال پیش

سلام

منظور استاد از آزادی از آزادی چیست؟

seyed
مشتری
7 سال پیش

سلام

لطفا با یک مثال، تفاوت بینات و کتاب و میزان را مشخص فرمایید. با تشکر

seyed
مشتری
7 سال پیش

با سلام استقم کما امرت و من تاب معک چرا سوره هود پیامبر(ص) را پیر کرد و استقامت مطابق امر و دستور بودن یعنی چه لطفا با یک مثال توضیح بفرمایید با تشکر

آرامی
مشتری
7 سال پیش

سلام مرحوم استاد در کتاب روش نقد یکجا می گوینند آنچیزی که ما را پیش می برد جلب نفع ودفع ضرر است جای دیگر می فرمایند تمام تلاش های ما در راستای رفع نیازهایمان است این دو بحث چگونه باهم جمع میشود؟آیا غضب و شهوت همان رفع نیاز است؟لطفا توضیح دهید.

امیر
مشتری
7 سال پیش

چگونه می‌توانیم از مسیر رشد مانند یک جاده محسوس، اطلاع پیدا کنیم و  بفهمیم کجای مسیر قرار داریم؟

صدر
مشتری
8 سال پیش

با سلام منظور از غیب چیست؟

چرا متقین به غیب احساس نیاز می‌کنند؟

با تشکر.

صدر
مشتری
8 سال پیش

با سلام خود را زیاد کردن به چه معناست؟ چگونه می شود خود را زیاد کرد؟

آزاده . م
مشتری
8 سال پیش

در کتاب نامه‌های بلوغ صفحه ۲۰۰، سه عامل هدی، بینات و عزت و حکمت را مطرح می‌کنند به عنوان راه درمان ضلالت . بینات مشخص است اما عزت و حکمت چگونه می‌تواند راه درمان باشد؟

صدر
مشتری
8 سال پیش

با سلام رسیدن به فرقان چگونه است؟ آیا مرحله مرحله است ؟ علامت های مسیر صحیح رسیدن به فرقان چیست؟ چگونه انسان اطمینان کند که فرقان دارد؟

آزاده . م
مشتری
8 سال پیش

کتاب نامه های بلوغ صفحه ۱۹۳ آمده است ” در متن شطح و در اوج استغراق عاجز ، جز فتح حق و فتوحات حق چیزی نیست و در این شهود انا الحق شرک و کفر است ” یعنی چه ؟

آزاده . م
مشتری
8 سال پیش

در کتاب نامه های بلوغ قسمت تمامیت صفحه ۱۹۲ آمده است: «این اطمینان به قدر آن آفتهای امن واطمینان به نعمت را بر خود نمی گیرد.» یعنی چه؟

آزاده . م
مشتری
8 سال پیش

در کتاب نامه های بلوغ قسمت تمامیت صفحه ۱۹۱ آمده است: «این تلقی از بهشت وجهنم وسعادت و شقاوت، در برابر مدعیان کثرت‌گرایی دینی وپلورالیسم دینی دنیایی دیگر وپنجره‌ای بازتر را می‌گشاید.»

لطفا توضیح دهید.

آزاده . م
مشتری
8 سال پیش

سلام

در کتاب نامه های بلوغ، صفحه ۱۹۰ گفته شده: «آدمی با این تقویم به اول راه بازگردانده شده است و از آخرین درجات جهنم کارش را آغاز کرده است؛ همه از این جهنم سهمی دارند و…».  لطفا توضیح دهید.

سینا
مشتری
8 سال پیش

سلام بزرگوار

من مدتیه به دنبال یه سیر مطالعاتی از آثار استاد صفایی هستم؛ اما اونطور که می‌خوام پیدا نمی‌کنم. اگه براتون ممکنه یه سیر می‌خواستم که به تفکیک موضوع باشه.

ممنون از لطف شما. اجرتون با خانوم فاطمه زهرا. التماس دعا. منتظرم.

روح الله
مشتری
8 سال پیش

با سلام و احترام با آرزوی توفیق بشتر برای شما در نشر معارف ناب الهی اینجانب کتاب اندیشه های پنهان که به گونه ای جمع بندی آثار استاد است را مطالعه نمودم در این زمینه سوالی برای بنده در زمینه تفاوت درکت وضعیت و تقدیر با درکت ترکیب ایجاد شده است. چون با درک وضعیت و تقدیر، درک ترکیب حاصل میشود. این تمایز در نگاه استاد چه ویژگی خاصی دارد. چگونه رسیدن از درکهای مختلف به درک ترکیب نیز حائز اهمیت است. لطفا در این توضیحاتی بفرمایید باتشکر

سعید
مشتری
8 سال پیش

باسلام با توجه به هفته ی عفاف و حجاب؛ استادصفایی در کتاب رابطه متکامل زن و مرد، می‌گوید که حضرت زهرا(س) در برابر سلمان حجابش متفاوت بود تا در برابر دیگران. سؤالم این است که باتوجه به نظر فقها و مراجع که زن در برابر هر نامحرمی حجابش یکسان است، این سخن استاد چطور توجیه می‌شود؟ به هرحال سلمان هم نامحرم بود. باتشکر

سعید
مشتری
8 سال پیش

با سلام

استاد در کتاب رشد مطلبی به این مضمون می‌فرمایند: در بهشت باید رشد و حرکت باشد و الا اگر آدمی حرکتی نداشته باشد، طغیان می‌کند. استاد به این آیه استناد می‌کند: ان الانسان لیطغی ان راه استغی، او اگر خود را بی نیاز ببیند، طغیان می کند. سوال این است استناد به این آیه شریفه برای بهشتیان مناسب است، در حالی که آیه مربوط به اهل دنیاست؟

سجادی
مشتری
8 سال پیش

در قسمت ۱۸ شرح کتاب مسئولیت و سازندگی، آمده است که ما بعد از تدبر به سراغ تفکر و نتیجه‌ها می‌آییم و با نظارت عقل با ملاک خوبی نقادی می‌کنیم و با غریزه بهترطلبی، بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم و بعد به سمت آنها می‌رویم.

در این زمینه این سؤال‌ها مطرح‌اند:

  1. رتبه عقل مقدم است یا مؤخر؟
  2. از لحاظ رابطه منطقی( چهار نوع رابطه درمنطق مظفر)چه رابطه‌ای بین عشق و عقل وعاشق وعاقل هست؟
  3. اگرسیرمعرفت، محبت، حرکت را درنظربگیریم، جایگاه عقل قبل از محبت است یا بعد از آن؟
  4. آیا غریزه بهترطلبی، همان قوه‌ای است که عشق را در آدمی می‌زاید؟
فاطمه
مشتری
8 سال پیش

با سلام.

استاد صفایی در کتاب نامه‌های بلوغ، از مطالعات وسیعش در دوره نوجوانی سخن می‌گوید. لطفا توضیح دهید شیوه مطالعه استاد، چگونه بود که در زمانی محدود، تعداد زیادی کتاب می‌خواند؟ 

سعید
مشتری
8 سال پیش

با سلام

استاد صفایی در بسیاری از آثارشان بر این نکته تأکید دارند که دین آمده تا حتی روش تفکر و تعقل را هم به ما یاد دهد. لطفا به طور مستند توضیح دهید به چه شکل این روش حاصل می شود؟ و آیا حتی در علوم تجربی هم اسلام به ما روش می‌دهد؟ با تشکر

سعید
مشتری
8 سال پیش

با سلام استاد در تفسیر آیه «فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم»، گفته‌ است: مراد از قتل در آیه، قتل هوای نفس است؛ در حالی که در روایت آمده که مراد، کشتن یکدیگر با شمشیر است. لطفا این نوع تفسیر استاد را توضیح دهید.

seyed
مشتری
8 سال پیش

با سلام

اینکه توهم و تخیل از استعدادهای آدمی به شمار می‌آیند، منظور چیست و در مسیر چگونه می‌توان از آنها استفاده کرد؟

با تشکر

سامان
مشتری
8 سال پیش

با سلام،در کتاب اخبات ایشان بشارت به وصال را، تنها به مخبتین نسبت میدهند(صفحه ۱۷ کتاب اخبات)و در همان صفحه میفرمایند که البته حدی از بشارت برای مومنین نیز وجود دارد… و امکان، قرب و وصال را مطرح میکنند، ایشان از کجا نتیجه میگیرند که “بشر المومنین”، بشارت به قرب است، ولی “بشرالمخبتین”، بشارت به وصال است؟(اگر امکانش باشد سعی کنید از طریق آیات قرآن پاسخ دهید) با تشکر از شما که زمینه ی آشنایی مردم با معارف اهل بیت(ع)را فراهم کرده اید.

سجادی
مشتری
8 سال پیش

آن هایی که سه حرکت داشته اند: حرکتی از خود ، حرکتی در برابر دیگران و حرکتی همراه زمان این درجواب شبه ای ایست که استادبرای رنج نکشیدن ازخودودیگران وطبیعت است،میشه این حرکت ازخودوحرکت همراه طبیعت رو(این دورو)بامثال توضیح بدین دقیقایعنی چه؟

سجادی
مشتری
8 سال پیش

باسلام و خسته نباشید

از هشت راهی که برای اثبات خداوند است، یکی شناخت انسان بر اساس «من عرف نفسه فقد عرف ربه» است. ماچطور با شناسایی استعدادهای آدمی و ترکیب سرمایه‌های او به شناخت رَبّ او می‌رسیم؟ حلقه اتصال این دو شناخت چیست؟

سعید
مشتری
9 سال پیش

سلام

بنده دانشجوی روانشناسی هستم. در روانشناسی برای موفقیت انسان دسته‌بندی نیازها و توجه به هرکدام مورد تاکید قرار گرفته‌اند؛ اما متاسفانه نیازهای انسان را به خوبی بررسی نکرده است. لطفا بگویید از نظر استاد، نیازهای انسان چه تعداد هستند و کدام یک وابسته به دیگری است؟

هانی
مشتری
9 سال پیش

سلام علیکم من کتاب روش برداشت از قرآن و مقدمه تطهیر(جزء سی‌ام) آقای صفایی را خوانده‌ام و سؤالی برام پیش آمده است: آقای صفایی در مقدمه کتاب «تطهیر»، روش صحیح برداشت از قرآن را مبتنی بر «جریان انسان» می‌داند؛ آیا در کتاب روش برداشت از قرآن هم این مطلب را بیان کرده است؟ اگر شده، در کدام مرحله از مراحل روش برداشت از قرآن است؟  آیا این جریان، شرط لازم برای بهره‌برداری شخصی از هدایت قرآن است؛ یا  برای تفسیر قرآن هم به آن نیاز داریم؟ منظور این است که: یک طبیب که خود در یک مرحله خاص از «جریان… ادامه »

انتظار
مشتری
9 سال پیش

با عرض سلام خدا قوت، می‌خواستم بپرسم چگونه می‌توان تفاوت بلا از ناحیه خدا را با بلا از ناحیه ذنوب فهمید؟به بیان دیگر علامتهای بلاهای خدا و علامتهای بلاها و عذابهای برخاسته از اعمال انسان چیستند؟

ثریا
مشتری
9 سال پیش

سلام علیکم استاد می فرمایند نباید انسانها را داغ کرد به این معنا که بدون این که به فرد بینش دهیم، در او احساس و عاطفه به وجود بیاوریم؛ ولی در کتاب حرکت درباره شیوه های تربیتی، یکی از سه مواردی که اشاره کرده‌اند، همین داغ کردن است. اینها با هم تناقض دارند. لطفا راهنمایی کنید.

ممنون یا علی.

انتظار
مشتری
9 سال پیش

با سلام و خدا قوت

لطفا بگویید در اندیشه استاد صفایی اولا کار تخیل و توهم چیست؟ ثانیا جایگاه شان کجاست؟ ثالثا چگونه می‌توان آنها را به جریان انداخت و پایی برای رفتن کرد و از آنها بهره برد؟ رابعا تعریف دقیق فرقان و وجدان چیست؟ خامسا جایگاهشان کجاست؟ و سادسا چگونه می‌توان از آنها بهره برد؟

ممنون

نرگس داریانی
مشتری
9 سال پیش

با عرض سلام اگر ممکن است بفرمایید ترتیب مطالعه آثار استاد به چه شکل صحیح است؟ بنده کتاب رشد و صراط و نامه های بلوغ را مطالعه کردم و در حال گوش دادن به فایل های صوتی سی دی شاکله هستم. بعد ازاین باید چه کنم؟

eskandary
مشتری
9 سال پیش

سلام شیوه تربیتیِ داغ‌کردن دقیقا به چه معناست؟ آیا از این روش می‌توان به عنوان مقدمه‌ای رشد افراد استفاده کرد؟ (برای حفظ اشخاص و به نوعی قبل از سوهان کشیدن، در گیره انداختن آنها)

ثریا
مشتری
9 سال پیش

چگونه می‌توان به گونه‌ای با قرآن ارتباط برقرار کرد که هر بار آن را می‌خوانیم، به علم ما افزوده و از جهل ما کاسته شود؟

نرگس داریانی
مشتری
9 سال پیش

با سلام در فایل های صوتی حاج آقا اسکندری در زمینه قرآن بسیار تاکید شده بود که هر آیه ای جایگاه و مخاطب خود را دارد. برای آشنایی بیشتر با این مباحث چه کتابی از آثار استاد صفایی باید مطالعه شود؟

مدیر
ویرایشگر
9 سال پیش

با عرض سلام دوباره. در خصوص سؤال قبلی از پاسخ شما درباره شتابزده، تدبیر، تقدیر و تنظیم قانع شدم. دست شما هم درد نکنه. اما حادثه‌ها را نه؛ چون فکر نمی‌کنم منظور استاد اینی که شما گفتید باشه. خودشون در قسمت واژه‌های قرآن گفتند که:  «ما در قرآن به کلمه هایی برخورد می‌کنیم. این کلمه ها در زبان ما در گفت و گو های روز مره ی ما هم جریان دارند و در نتیجه بحران شروع می‌شود و گره های کور سبز می‌شوند. چون ما به برداشت هایی دست می زنیم که از عادت های ما مایه می گیرند. بعد… ادامه »

مدیر
ویرایشگر
9 سال پیش

سلام و خسته نباشید.

آقای صفایی در کتاب رشد صفحه ۱۲ می‌گوید: «اگر انسان در کنار این حادثه‌‏ها با تدبیر و تقدیر و تنظیمى همراه مى‏‌گردید، هیچگاه محکوم حادثه ‏ها و اسیر شتاب‏ها نمى ‏ماند .»؛ منظور استاد از «حادثه»،«تدبیر»، «تقدیر»، «تنظیم» و «شتاب» چیست؟

seyed
مشتری
9 سال پیش

با سلام منظور استاد صفایی از اینکه در موضوعات تقلید نیست، چیست؟ با مثال.

با تشکر

رحمانی
مشتری
9 سال پیش

سلام علیکم

پیرو جواب سوال قبلی که فرمودید نزدیکی خدا به ما بدین معناست که او از ما آگاه هست، نه نزدیک حقیقی است، این سؤال مطرح می‌شود که تا نزدیک نباشد که آگاه نیست؛ لذا چون موجودی نزدیکتر از ما به خودمان نیست، شناخت از خودمان حضوری است. ۲ . خدایی باید باشد که به مقداری واضح هست که اصلا حتی نیاز به فکر کردن برای درک اش نداشته باشیم مثل درک از نفس خود ولو بالاتر . پس باید گفت بالاترین حضوریات وجود حضرت حق است نه من. بلکه فهم من از خودم طفیلی فهم ما از اوست.

رحمانی
مشتری
9 سال پیش

سوال اول : خدای از من به من نزدیکتر یعنی چه ؟ مگر من چند من دارم سوال دوم : اگر حضوری ترین حضوریات فهم خودم هست پس در جایی فرمودند خدا از من به من نزدیکتر است پس باید بسیار قوی تر خدا را درک کنم و حضوری ترین حضوریات خدا باشد نه من . این خدا یعنی چه ؟ سوال سوم : خدای نامحدود من را هم پر کرده و نمیشود گفت خدا بغیر من است . چون اگر بغیر من باشد میشود محدود . پس یعنی من خدایم ؟ لطفا اگر این دسته سوالات که ریشه سیر… ادامه »

ثریا
مشتری
9 سال پیش

سلام، در کتاب عاشورا ص ۷۶ استاد می‌نویسد: ” و این در هنگامی است که نفس داشتن، ریاضت است و رفتن آرزو ،اما آنها که از انجماد یخ زدن به وسعت تبخیرها رسیده‌اند و گسترده شده‌اند، بایدآن وقت که نمی‌خواهند بمانند.” منظور ایشان از این جمله چیست؟

ثریا
مشتری
9 سال پیش

باسلام، لطفا چهار مرحله‌ای که استاد در کتاب نظام اخلاقی اسلام در مورد سوره انفطار آیات۶-۸  اشاره فرموده‌اند را توضیح دهید. با تشکر

ثریا
مشتری
9 سال پیش

باسلام و وقت بخیر و خداقوت به شما، اخلاق و تربیت چه تفاوتی با هم دارد و اینکه نقدی که استاد رحمه الله علیه در مورد کتاب جامع السعاده و معراج السعاده نوشته‌اند، به این مفهوم است که این کتابها خوانده نشود؟

ثریا
مشتری
9 سال پیش

سلام و خداقوت* اینکه خیر و شر نه درپدیده هاست بل درنحوه برخوردهاست مفهوم این جمله چیست؟

ثریا
مشتری
9 سال پیش

باسلام ، «معلم قبل از هر چیز باید حرشود و به آزادی برسد؛ آزادی از خویش، آزادی از غیر و حتی آزادی از آزادی که در این مرحله است که به عبودیت می‌رسد.» این آزادی از آزادی دیگر چه صیغه‌ای است؟ وقتی طرف آزاد است، دیگر اینکه از آزادی، آزاد شود، چه مفهومی دارد؟ باتشکر

سعید
مشتری
9 سال پیش

باسلام بفرمائید تعبیر استاد از “روزگار ستمگر” با توضیحشان درباره “والعصر” که عصر مقدس است و تقصیر را نمی توان به گردن زمانه انداخت چطور قابل جمع است آیا تعارضی در میان نیست؟ با تشکر

ثریا
مشتری
9 سال پیش

با سلام و وقت بخیر احسان به والدین با احترام به والدین چه تفاوتی دارد؟

عرفان
مشتری
9 سال پیش

سلام علیکم

با عرض سلام و خسته نباشید، می خواستم از شما یک راهنمایی بگیرم. کدام یک از سخنرانی های استاد در مورد محبت خداوند به بنده و لطف های خداوند در مورد او می باشد. در مورد این که بفهمم خداوند برای من چکار کرده است؟ چطور به خدا عشق بورزیم؟ محبت خدا چطور در دل سبز می شود؟ چگونه می شود عاشق خدا شد. ممنون می شوم مرا راهنمائی بفرمائید. باتشکر

خادم الحسینی
مشتری
9 سال پیش

حق و باطل چیست؟ چطور می شود با شناخت حق اهل حق را شناخت؟ و با شناخت باطل اهلش را؟

آزاده . م
مشتری
9 سال پیش

با سلام در کتاب صراط صفحه ۷۰ آمده است: «تاریخ از رابطه انسان با جهان شکل می گیرد، نه از رابطه انسان با ابزار تولید» لطفا توضیح دهید آیا صنعت ، علم و تکنولوژی تاکنون دورانی از تاریخ را مثل رنسانس ، انقلاب صنعتی و… را شکل نداده است؟

مقدم
مشتری
9 سال پیش

سلام علیکم منظور استاد از نظام چیست ؟ منظور استاد از اینکه احکام به منزله دانه های تسبیه و نظام به منزله نخ تسبیه است چیست؟ آیا منظور سلسله احکامی است که در جایگاه خود قرار دارند ؟ یا منظور محیطی است که احکام در آن اجرا می شوند؟ لطفا مثال بزنید

سبد خرید
202
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x
پیمایش به بالا