خرید کتابهای سیر مطالعاتی به صورت یکجا
فصل اول
تولد انسان از خود
این فصل شامل 15 کتاب در 7 گام است
فصل دوم
بلوغ انسان در جامعه
این فصل شامل 11 کتاب در 3 گام است
فصل سوم
فهم عمیق مبانی رشد
این فصل شامل 16 کتاب در 3 گام است
مجموع سه فصل سیر مطالعاتی
توضیحات کامل
سیر مطالعاتی تولدی دوباره
هر موجودی در این عالم هدفی دارد که بر اساس ساختار آن موجود معلوم می شود. انسان هم از این قاعده مستثنی نیست، انسان نیز هدفی دارد که رسیدن به آن هدف سعادت واقعی اوست و دین که تامینکننده سعادت واقعی انسان است، مسیر رسیدن به هدف او را ترسیم میکند. چنین نگاهی به دین موجب میشود نگاه به دین نظاممند شده و برخورد با دین به مثابه راهنمایی کاربردی در پیچ و خم زندگی باشد. این نگاه آن هنگام رخ میدهد که انسان تولدی دوباره از عادات و غرایز پیدا کرده و به خود نگاهی نو داشته و انسان را کلید فهم کتاب هستی و کتاب دین بداند. اندیشه استاد علی صفایی بر اساس این نگاه بنا شده است و بستر مناسبی برای سیر فکری جویندگان حقیقت و سعادت است. سیر مطالعاتی تولدی دوباره سیری فکری است که نه فقط با پای مطالعه، بلکه با پای تفکر و عمل پیموده میشود. پیمایشی که از جریان فکری آغاز شده و به جریان وجودی انسان رسیده و نهایتا جریانی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. این دوره مطالعاتی در سه فصل و نه گام، بر اساس مبانی اندیشه استاد تدوین شده و تقریباً تمام ی کتابهای استاد در این مسیر مرور میشود. برخی از گامها علاوه بر کتاب اصلی دارای کتابهای تکمیلی نیز هستند که مطالعه این کتب نیز سفارش میشود.
فصل1: تولد انسان از خود
در فصل اول با مبانی رشد انسان آشنا می شویم. در این فصل انسان از غرایز و عادات خود متولد شده و با خود برخوردی دوباره دارد و متوجه میشود هدف و مسیر رسیدن به این هدف چیست و در این مسیر احتیاج به شناخت چه مبانی نظری و نیازهای عملی دارد. و در این مرحله ضرورت وجود راهبر این مسیر و ویژگیهای راهبری که خود مسیر رشد را طی کرده و زیر و بم راه را کاملا میشناسند، معلوم میگردد. لذا فصل اول در پنج گامِ هدفشناسی، مسیرشناسی، مبانیشناسی، نیازشناسی و راهبر شناسی تدوین شده است
1. رشد: تببین ضرورت وجود هدف و اثبات «رشد» به عنوان هدف انسان.
2. عوامل رشد، رکود و انحطاط: توضیح تفصیلی هدف و باز تعریف مؤلفههای مختلف دینی با توجه به این هدف و نقش آنها در رشد و خسر.
وقتی از خودت میسوزی: فهم مراحل خسارت و رشد و عوامل آن در بستر تفسیر سوره تبت
3. بگو که او: شناخت الله به عنوان عالیترین جهت حرکت و رشد انسان بر اساس تفسیر سوره توحید.
4. بشنو از نی: شناخت زیبایی، رحمت، بخشش و احسان الله که موجب سرشاری انسان از عشق به الله خواهد شد، بر اساس شرح دعای ابوحمزه ثمالی.
5. صراط: شناخت مسیر رسیدن به این هدف، پس از شناخت هدف و جهت عالی.
مَرکب هایى برای حرکت در این مسیر و رسیدن به هدف احتیاج است: فکر، عقل، عشق و ایمان، فشار و بلاء، عجز، اعتصام.
6. مسئولیت و سازندگی (جلد1): ایجاد شناخت عالی در انسان که زمینه عشق و ایمان خواهد بود و آشنایی با روش شناخت و کلیدهای فهم جهانبینی اسلامی. (مَرکبهای فکر و عقل)
اندیشه من: نقد و بررسی دین با میزان هدف و باز تعریف مبانی دینی و تبیین برتری دین نسبت به مکاتب دیگر برای پاسخگویی به نیازهای بشر.
7. نامههای بلوغ: تبیین مؤلفههای معرفتی دین برای ادراک انسان و هستی و باروری عشق و ایمان و توضیح امکان سلوک اخلاقی. (مَرکب عشق و ایمان، علاوه بر مَرکب فکر و عقل)
8. فوز سالک: طرح جایگاه بلا در سلوک، پس از تبیین فکر و عقل و عشق و توصیف مراحل سلوک الی الله و آسیبشناسی آن. (مَرکب فشار و بلا)
9. اخبات: توضیح مرحله نهایی سلوک و مَرکب آخر، یعنی عجز و اعتصام. (مَرکب عجز و اعتصام)
10. امامت: تبیین جایگاه امامت در نظام فکری اسلام و
بررسی تحلیلی تاریخ شکلگیری خلافت به جای امامت.
11. غدیر: تبیین حقیقت ولایت و جایگاه امام و نسبت ایشان
با هدف انسان.
12. تو میآیی: تبیین ضرورت وجود امام و وظیفه ما نسبت به
ایشان.
روزهای فاطمه: شرح خطبه فدکیه و تبیین جایگاه ولایت از زبان حضرت زهرا (س)
عاشورا: تحلیل حرکت امام حسین (ع) و هدف قیام او و تحلیل جایگاه امام در پرتو این هدف.
وارثان عاشورا: طرح اضطرار به امامت و وظیفه ما نسبت به ائمه.
حرکت آدمی منازلی دارد که در هر منزل سلوک
و حرکتش را با توجه به آن منزل باید انجام دهد: منازل رحِم، دنیا و قیامت.
13. خانه فریب: شناخت دنیا، فریبهای آن و شناخت کیفیت برخورد با آن بر اساس شرح دعای شب 27 رمضان.
روزگار ستمگر: شناخت دنیا از جهت روابط اجتماعی و راه برخورد با
دنیا بر اساس شرح خطبه 32 نهجالبلاغه.
14. حیات برتر: تبیین منزل قیامت و معاد از منظر قرآن.
15. حرکت: آشنایی با نیازهای حرکت در رابطه با خود و دیگران و محیط کار و طرح روش حرکت در زمینه احکام و نظامها.
حجاب و آزادی روابط: بررسی حجاب به عنوان یکی از مؤلفههای مؤثر در حرکت و تبیین حجاب در نظام تربیتی.
حقیقت حج: طرح مراحل و مناسک حج بر اساس تفسیر آیات مربوط به حج.
فصل2: بلوغ انسان در جامعه
پس از آنکه در فصل قبل، مقدمات رشد فراهم و انسان عازم حرکت در مسیر توحید شد، به فصل دوم حرکت وارد میشود که همان مسئولیت انسان در برخورد با جامعه است. در این فصل است که تولد انسان از خود به بلوغ خویش میرسد و حرکت انسان در جامعه شکل خود را پیدا میکند. این فصل که به نوعی مسئولیت انسان را تعیین میکند، خود با گامها و مراحلی همراه است:
16. مسئولیت و سازندگی (جلد2): اثبات ضرورت سازندگی به عنوان مهمترین مسئولیت انسانی و تبیین مفهوم تربیت و روش تربیت اسلامی. در این کتاب روشهای مختلف برخورد در نسبت با روحیههای مختلف به تفصیل بررسی میشود. این کتاب شروعی در نظام تربیتی استاد است.
17. انسان در دو فصل: آشنایی با اصول روشهای سازندگی انسان در دو فصل قبل و بعد از بلوغ.
18. تربیت کودک: تبیین خصوصیات مورد نیاز کودک در پیش از بلوغ برای تضمین تربیت و سعادت وی در زندگی و چگونگی نهادینه کردن این خصوصیات.
19. روابط متکامل زن و مرد: طرح اصول روابط در طبیعیترین جمع انسانی برای تبدیل آن به خانواده و جمعی با هدف رشد و تبیین مدیریت روابط زوجین با نگاه تربیتی به مجموعه خانواده.
20. جمعها و حاصلجمعها: عوامل تشکیل جمع، اهداف جمع و وظایف آن و روش افزایش بهرهوری در تشکلهای تربیتی و فرهنگی.
21. مدیریت و سازندگی: روش مدیریت جمعهای سازنده و تنظیم روابط در تشکیلات بر اساس هدف رشد.
22. انتظار: مرحله آمادهسازی جامعه برای تحول بنیادین. طرح مرحله آمادهسازی جامعه برای تشکیل جامعه بر اساس مبانی دینی و تبیین چگونگی شکل و روابط جامعه و تشکلها بر اساس مبانی دینی.
23. تقیه: برخورد با دشمنان جامعه دینی بعد از آمادهسازی به شکل مبارزه پنهانی و نفوذ در دشمن (تقیه) در مرحله ضعف جامعه دینی. آشنایی با مرحله تقیه و فهم دقیق معنای آن به عنوان نوعی مبارزه پنهانی و نفوذ در دشمن.
24. قیام: طرح مرحله قیام و مبارزه آشکار پس از آماده سازی و ضعیف کردن دشمن به واسطه نفوذ در او.
پس از قیام پیروزی ارزشهای توحیدی در جامعه، کار تمام نمیشود؛ بلکه باید این ارزشها در قالب حکومت دینی مستقر شوند تا بتوانیم به محافظت و نگهدارى و توسعه و گسترش آنچه که به دست آوردهایم، مشغول شویم.
25. از معرفت دینی تا حکومت دینی: تبیین مبانی حکومت دینی و طرح شبهات مطرحشده پیرامون آن و پاسخ آن.
26. تحلیلی نو از حکومت دینی: تعیین قلمرو حکومت دینی و شکل و معیار انتخاب حاکم و خصوصیات حاکم بر اساس اهداف حکومت دینی.
27. مشکلات حکومت دینی: مشکلات حکومت دینی در فرض حضور و غیبت معصوم و چگونگی برخورد با آن.
فقر: شناخت ابعاد مسئله فقر و راه های مبارزه با آن در مسیر نگهداری و محافظت از جامعه دینی.
انفاق: تبیین جایگاه انفاق و بررسی ابعاد آن به عنوان راه مبارزه با فقر در نظام تربیتی و اجتماعی.
فصل3: فهم عمیق مبانی رشد
فصول و گامهای طیشده، همه بر اساس فهم عمیق از دین شکل میگیرد. اگر میخواهیم پس از زاده شدن به زادن و پس از تولد به تولید روی بیاوریم، باید به آن فهم عمیق دست یافته و مبانی حرکت و رشد آدمی در دین را بر اساس منابع و روشهای صحیح دینی و عقلی بشناسیم. برای همین است که در فصل سوم با سه گام به این فهم عمیق روی میآوریم: در گام اولِ این فصل روشهای شناخت، در گام دوم منابع دین و در گام سوم شبهاتی بررسی میشود که در دیگر مکاتب نسبت به این حرکت مطرح است:
30. استاد و درس؛ روش آموزش: شناخت و تحلیل روش آموزشی علوم دینی و حوزوی به منظور بهرهگیری بیشتر از این علوم به عنوان دریچه ورود به شناخت دین.
31. استاد و درس؛ صرف و نحو: آموزش زبان عربی به عنوان زبان اصلی منابع شناخت دین؛ یعنی قرآن و روایات به روشی نوین.
استاد و درس؛ ادبیات، هنر، نقد: معرفی شاخصههای شناخت هنر و ادبیات اصیل که نقشی تعیینکننده در ارائه مفاهیم دینی دارند.
ذهنیت و زاویه دید: تطبیق اصول و معیارهای ادبیات و هنر دینی بر آثار مختلف ادبی معاصر.
32. روش برداشت از قرآن: طرح روش فهم قرآن بر اساس موازین خود قرآن.
33. روش برداشت از نهجالبلاغه: طرح روش فهم روایات و بالاخص نهجالبلاغه.
درآمدی بر علم اصول: بررسی اصول فقه به عنوان روش استخراج احکام و نظامات دینی و تبیین مسائلی بدیع در این علم با هدف طرح فقه در وسعت دین و جامعه.
34. خط انتقال معارف: تبیین روش انتقال معارف دینی به نسلهای بعد.
روحانیت و حوزه: بررسی ساختار های حوزه به عنوان مهمترین نهاد تبلیغ دین و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت آن.
35. تطهیر با جاری قرآن (جلد 1 تا 3):
تفسیری نوین و نگاهی نو به برخی از سورههای جزء سیام. بخشی از سورههای این کتاب به صورت جداگانه هم چاپ شدهاند: 1. بگو که او (سوره توحید) ، 2. وقتی که از خودت می سوزی(سوره مسد) 3. آنگاه که یاری شدی(سوره نصر) 4. تنها پناه(سوره ناس و فلق) 5. چشمهای بسته چشمههای کور(سوره کافرون) 6. کوثر؛ چشمه جاری (تفسیر سوره کوثر) 7. پیوندهای بریده (تفسیر سوره همزه) 8. کید پنهان (تفسیر سورههای فیل و ایلاف) 9. دام تزویر (تفسیر سوره ماعون) 10. شبی برتر از یک عمر (تفسیر سوره قدر) و همچنین تفسیری نوین و نگاهی نو به سوره بقره و سوره آلعمران، مدثر و …
36. چهل حدیث از امام حسین(ع):تبیین سبک زندگی دینی و بندگی خداوند بر اساس چهل حدیث از سیدالشهدا (ع)
37. شرح دعای مکارم الاخلاق:درآمدی بر نظام اخلاقی اسلام در ضمن شرح دعای مکارم الاخلاق .
خورشید در خاک نشسته: شرح دعاهای روزانه حضرت زهرا (س)
بهار رویش: مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه مبارک رمضان.
38. نگاهی به تاریخ معاصر ایران: معرفی تاریخ به عنوان منبع شناخت و طرح معیارهای فهم و نقد حرکات اجتماعی.
39. روش نقد (جلد 1 تا 5): طرح نقد مکتبها بر اساس نقد اهداف آن مکاتب و تبیین و نقد آرمان آزادی در مکاتب لیبرالیستی؛ تبیین و نقد آرمان آگاهی و عرفان، آرمان تکامل با فهم مارکسیستی و آرمان تکامل در آرای برخی از فلاسفه اگزیستانسیالیسم.
بررسی: بررسی شبهات مطرحشده به احکام دینی به دو روش بنایی و مبنایی.
نقدی بر هرمنوتیک: بررسی شبهات مطرحشده در کلام جدید، خصوصاً مباحث طرحشده از سوی آقای مجتهد شبستری در کتاب هرمونتیک کتاب و سنت.
از وحدت تا جدایی: بررسی شبهات فلسفه دینی آقای سروش.
جنگ یا صلح: بررسی و نقد روش نهضت آزادی در برداشت از منابع دینی درباره مسائل اجتماعی و سیاسی.